ASTROLOGISCHE
AUTEURS De 10 meest interessante auteurs door de eeuwen heen door J. Ligteneigen |
||
Menu
|
Alan Leo (1860 - 1917)
Toen ik de eerste schreden zette op het pad van de astrologie was mijn eerste grote kennismaking met diverse astrologieboeken de serie boeken van Alan Leo die juist in die tijd (de jaren 1978-1979) op grote schaal werden herdrukt. In mijn boekenkast staan nog de mooie ingebonden met harde kaft exemplaren uit die periode waar ik voor mijn eigen kennisvergroting veel van Alan Leo's boeken kocht. Voor mij was Alan Leo de grote held op het gebied van de astrologie. Later heb ik veel boeken van hem bijgekocht, alsmede zijn kleinere werkjes waardoor ik nu een kleine bibliotheek bezit van Alan Leo. Nog vóórdat ik bij J.B. Gieles terecht kwam voor lessen en lezingen waren deze boeken voor mij de vorming, tezamen met de boeken van Cornelis Gorter. Dat Alan Leo een heel bijzondere persoon is geweest in de heropleving van de Westerse astrologie zal wel duidelijk worden uit onderstaande beschrijving. Hij was natuurlijk niet de enige die de astrologie op een hoger peil heeft gebracht, maar in de tijd dat hij leefde (1860-1917) bracht hij zeer zeker een grote vernieuwing en zijn allergrootste verdienste is wel dat hij de astrologische oudere kennis weer bij elkaar heeft weten te brengen mede door de hulp van zijn trouwe compagnons. Reden genoeg dus voor een eerbetoon aan deze speciale persoon. J. Ligteneigen
William Frederick Allan, alias Alan Leo: zijn jonge jaren De eigenlijke naam van Alan Leo was William
Frederick Allan en hij werd geboren op 7 augustus 1860 in Londen -
Westminster om 5 uur en 49 minuten in de ochtend (opgave A. Leo) in een
redelijk eenvoudig gezin, waar zijn moeder een strikt volger was van de
Plymouth Brethren, een strenge religieuze sekte die in de vroege jaren van
de 19e eeuw het levenslicht zag. De sekte schreef voor dat de man het
hoofd van het gezin was en dat de vrouw een ondergeschikte positie te
vervullen had. Contact met andere mensen buiten de sekte werd sterk
afgeraden en leden die zich niet aan regels hielden, werden door de andere
leden buitengestoten. Zijn vader, een ex-soldaat, was van een andere komaf
en hij kon zich niet verenigen met de strenge wetten van de sekte. Toen
William Frederick negen jaar was, verliet zijn vader het huis. In de periode dat hij manager was van een
kruidenierswinkel kwam hij in contact met de astrologie door ene Dr.
Richardson die hem de astrologie leerde. Ook koos William Frederick
voor een andere naam, namelijk "Alan Leo", omdat het "voor
een beetje astroloog" het beste was om een pseudoniem te hebben. Het
wordt ook wel verondersteld dat Alan Leo zichzelf astrologie leerde,
waarschijnlijk zal het wel een combinatie van beide zijn geweest. Frederick Lacey was een zeer actief astroloog, maar was ook vrijmetselaar, schreef liederen, speelde orgel en had een zeer druk privéleven en "tussen de bedrijven door" deed hij dan ook nog astrologie. Via Lacey kwam Alan Leo in contact met Walter Gorn Old (ook wel "Sepharial"). Walter Gorn Old was lid van de theosofische vereniging en lid van de cirkel van Blavatsky. Gorn Old introduceerde Alan Leo in de theosofie in de zomer van 1889. In Londen was er inmiddels ook al een vestiging van het theosofisch genootschap. Alan Leo zoog de theosofische kennis in zich op en dit sloot mooi aan bij de kennis die hij al had vergaard met het samenzijn met Charubel. Het leidde ertoe dat Alan Leo zich in mei 1890 aansloot bij het Theosofisch Genootschap. De "Astrologer Magazine", waarin
Lacey schreef, werd omgevormd en Lacey en Alan Leo dreven samen dit
tijdschrift dat in november 1889 werd uitgegeven. In 1895 werd dit
omgedoopt tot "Modern Astrology". Ook "Sepharial"
werd gevraagd deel te nemen aan dit tijdschrift, maar die was inmiddels al
aan een eigen magazine begonnen. Dit was echter geen lang leven beschoren
en zodoende ging Sepharial toch artikelen schrijven voor Modern Astrology,
dat zodanig goed begon te lopen dat het in juni 1891 uit de kosten kwam.
Bessie Leo Via één van die gratis horoskopen
ontmoette Alan Leo zijn uiteindelijk vrouw, Ada Elizabeth Murray
Phillips. Zij kreeg ook zo'n gratis horoskoop en die bleek zó'n
treffende beschrijving van haar te geven dat ze er meer over wilde weten.
Ze nodigde Alan Leo uit om haar te bezoeken in Southampton en daar vond
hun eerste ontmoeting plaats in februari 1891. Leo vond haar precies bij
hem passen, maar zij was reeds verloofd met een andere man met wie zij
spoedig zou trouwen.
Gunstige ontwikkelingen Op 14 januari 1896 opende Leo de
"Astrological Society" samen met Robert T. Cross (ook wel
"Raphael") en H.S. Green en elke eerste vrijdag
van de maand vonden er bijeenkomsten plaats die zó succesvol waren dat er
na 1 jaar ca. 100 leden waren. Verschillen van inzichten deden A.W. Pearce
en Raphael weer verdwijnen uit deze "Astrological Society". In 1898 ging het zó goed dat Leo zijn baan als verkoper kon opgeven en hij werd full-time astroloog. Wellicht heeft ook de erfenis van Bessie's vader meegeholpen om het financieel allemaal wat makkelijker te maken. In de beginjaren van de 20e eeuw schreef Leo talloze goede en substantiële boeken over astrologie en ook een aantal kleinere werkjes die een stuk goedkoper waren en allemaal zeer goed verkochten. Tot op de dag van vandaag zijn al die boeken en ook vele kleinere boekjes nog steeds te koop en worden ze zelfs nog herdrukt.
In zekere zin veranderde er iets "in de lucht" om Alan Leo heen. Er waren in de jaren 1900-1912 vele honderden astrologen, helderzienden, kaartleggers enzovoorts actief binnen Londen en veelal waren die van dubieuze kwaliteit. De zaak kwam zo ver dat er ook parlementaire aandacht voor kwam en Alan Leo moest zelf ook oppassen met zijn gratis horoskopen en zijn qua prijs goedkope uitgaven van boekjes. Bovendien was de "Witchcraft Act" nog steeds van kracht, een wet op het verbod van "hekserij", zodat het toepassen van de uurhoekastrologie nog steeds een zeker risico inhield, maar ook het maken van voorspellingen op basis van een geboortehoroskoop was zeer riskant geworden.
In februari 1914 had een zekere Hugh MacLean van de Londense politie onder een andere naam naar Alan Leo geschreven en had verzocht om een prijslijst voor horoskopen. MacLean kreeg de lijst en een boekje en hij maakte gebruik van de aanbod om voor 10 Shilling een horoskoop te laten maken, zoals vele duizenden voor hem ook al hadden gedaan. Hij kreeg een korte uitleg van zijn horoskoop, zoals gebruikelijk tezamen met een stukje "vooruitzichten". Volgens de politie zou Alan Leo toekomstvoorspellingen hebben gemaakt op 27 februari en op 8 april 1914. Hij kreeg een dagvaarding om te verschijnen voor het hof in het Mansion House op 6 mei 1914 met als getuigen een grote menigte mensen, journalisten, maar ook had Leo zelf twee mensen meegenomen, namelijk Annie Bessant en A.J.P. Sinnet. Tijdens de rechtszitting werd het stuk met de voorspellingen voorgelezen, maar daaruit bleek dat op de datum van het stuk Alan Leo met enkele mensen in het buitenland verbleef en dit onmogelijk geschreven kon hebben. De zaak werd deze keer in het voordeel van Leo beslecht. Geschrokken van de implicaties van de astrologische voorspellingen heeft Alan Leo opdracht gegeven om het overgrote deel van zijn boeken te herschrijven op een zodanige wijze dat de gebeurtenissen van iemands leven niet meer door het "toeval" bepaald worden, maar duidelijk voortkomen uit de geboortehoroskoop en de patronen die daarin te zien zijn. Met andere woorden: "karakter is lot" was de grote drijfveer geworden. De hele aandacht voor het "voorspellingsdeel" werd verschoven naar het "karakterdeel" van de horoskoop.
Op 13 juli 1915 hadden Alan Leo en zijn
vrouw Bessie het plan opgevat dat er in Londen een tak moest komen van de
Theosofische Vereniging om de studie te bevorderen van de astrologie en
van de theosofie. Aldus gebeurde en op 13 september 1915 ging de Loge van
start. In 1914 was Charles Carter ook aanwezig bij diverse
bijeenkomsten die door Alan en Bessie werden georganiseerd en hij was ook
aanwezig toe Alan zijn voornemen uitsprak om een astrologische loge op te
richten. Opzettelijk zat Alan achteraan in de zaal en stelde voor dat zijn
vrouw Bessie het voorzitterschap op zich zou nemen van die loge. Unaniem
werd dit besluit genomen, maar Carter was nooit erg gecharmeerd van Bessie
Leo. "Ze was bezeten van macht, maar ze was totaal incompetent",
aldus Charles Carter (in "A Confusion of Prophets", P. Curry,
1992). In 1917 werd Alan Leo nog een keer
gedagvaard om te verschijnen in het Mansion House. De zaak was een beetje
te vergelijken met de vorige alleen werd het tegen Leo harder gespeeld.
Kern van de beschuldigingen was een bepaalde passage in een voorspelling,
waarin de volgende zin stond: ".....At this time a death in your
family is likely to cause you sorrow....". Tijdens de rechtszittig
werden geen discussies toegestaan over de geldigheid van astrologische
voorspellingen. Leo beweerde nog dat het rapport alleen maar tendensen
uitsprak en daardoor niet als "waarzeggerij" bestempeld kon
worden. Maar de rechtbank redeneerde: Was de dood een "tendens"?
Was er een tendens naar de dood?
Het einde De Leo's trokken hierna naar Bude in
Cornwall voor hun jaarlijkse vakantie. Gedurende deze dagen had Alan Leo
een nieuw systeem voor astrologie willen schrijven zonder voorspellingen.
Op 27 augustus 1917 voelde hij zich koortsig en koud. De dagen daarna
waren een continue afwisseling van betere en slechtere momenten. Hij
schreef nog enkele brieven, maar daarna ging het toch weer slechter. De
plaatselijke arts uit Bude werd erbij gehaald en die zei dat het over
enkele dagen beter met hem zou gaan. Maar dat was niet zo en op donderdag
30 augustus 1917 om 10 uur 's ochtends overleed Alan Leo aan een hersen-
Vader van de
westerse astrologie? Er zijn echter ook kritische geluiden waar
te nemen over Alan Leo. Charles Carter, zelf een briljant astroloog,
feitelijk opvolger van Alan Leo en 40 jaar lang voorzitter van de
Astrological Lodge London, schreef in enkele van zijn eigen boeken dat
Alan Leo geen al te hoge opleiding had en ook een gebrek had aan
originaliteit. Alan Leo was natuurlijk een meester in het organiseren en ervoor zorgen dat de bestaande astrologische informatie verzameld en gebundeld kon worden. Vele onderwerpen in zijn boeken zijn vaak door anderen geschreven. Leo had zeker niet de wiskundige kennis om zo'n ingewikkeld boek als "The Progressed Horoscope" te schrijven. Wie er precies achter zat, zullen wij wel niet te weten komen, maar H.S. Green was een van de zeer knappe wiskundige koppen op dit gebied. Niet iedereen wilde op dezelfde populaire lijn van Alan Leo opereren. Sepharial distantieerde zich uiteindelijk van Leo's populaire aanpak en Raphael zag de astrologische theosofie niet zitten. De astroloog E.H. Bailey had al helemaal de balen van Leo's slavendrijverij en nam zich daarna voor om uiterst kritische stukken over Alan Leo te schrijven. Toch moeten wij constateren dat de zeer
grote invloed van Alan Leo onlosmakelijk is verbonden met zijn doel om de
astrologie algemeen toegankelijk te maken voor de grote massa. De zeer
populaire elementaire gidsjes bereikten een zeer groot publiek tegen een
uiterst aanvaardbare prijs. De standaardwerken van Leo blijven toch een
grote mijlpaal voor het astrologisch denken in Leo's eigen tijd, maar ook
de hedendaagse astrologen zouden meer kennis moeten nemen van Leo's
boeken. Het voortbestaan van de Astrologische Loge van Londen Zoals u uit bovenstaande heeft gelezen,
werd de Astrologische Loge opgericht op 13 september 1915 en werd Bessie
Leo de voorzitter ervan. Charles Carter moest als soldaat opdraven tijdens
de Eerste Wereldoorlog, maar toen hij terugkwam, kon hij zijn volledige
tijd aan de astrologie wijden. Carter had de oprichting van de Loge
persoonlijk meegemaakt en hij vond Bessie Leo totaal ongeschikt voor het
werk als voorzitter. Bessie ging steeds meer theosofische onderwerpen in
de Loge introduceren en na verloop van tijd begonnen de mensen weg te
blijven. In 1926 begon Carter met het publiceren van
astrologische werken als redacteur voor de astrologische loge. Carter
streefde een zeer hoge kwaliteit na van alle astrologische publicaties en
dat kwaliteitsdenken heeft zich geworteld in de leden van de astrologische
loge, die tot op de dag van vandaag bestaat. Zij hebben hun pand aan
Gloucester Place in Londen en elke maandag zijn er bijeenkomsten. Het doel
is om de astrologische studie in al zijn vormen na te streven, waarbij de
kwaliteit voorop staat. Kortom, de oorspronkelijke geest van Alan
Leo is volop levendig tot op de dag van vandaag en een paar jaar geleden
werd de 90e verjaardag van de Loge nog flink gevierd.
Alan Leo's boeken Vele van Alan Leo's astrologische boeken zijn lange tijd uitverkocht geweest en gedurende de jaren '60 en '70 werden ze weer herdrukt. In totaal heeft Alan Leo een "astrologische erfenis" van ruim 30 boeken achtergelaten, waarvan een aantal bijzonder belangrijke standaardwerken. Vrijwel alle boeken zijn herschreven na het proces in 1914 en ze bevatten voornamelijk een tendens dat alle gebeurtenissen voortvloeien uit het karakter. Leo's theosofische achtergrond heeft natuurlijk een belangrijke bijdrage geleverd aan de achterliggende filosofie van deze boeken. Door zijn publicaties en zijn onvermoeibare inzet om de astrologie een nieuw leven in te blazen, werd Alan Leo wereldvermaard en hij zorgde voor een grote opbloei en een vernieuwde interesse in de astrologie over de gehele wereld. Hier volgt dan het overzicht van de boeken
die door Alan Leo zelf zijn geschreven en daarna de opsomming van boeken
die in opdracht van Alan Leo zijn gepubliceerd.
De overige genummerde Pocket Manuals werden uitgegeven onder de supervisie van Alan Leo en werden niet door hem persoonlijk geschreven. Dat zijn de volgende uitgaven:
Alan Leo's Complete Dictionary of Astrology Alan Leo was ook begonnen met het schrijven
van een kompleet "woordenboek" betreffende de astrologie. Het
was de bedoeling om dit in delen te publiceren in zijn tijdschrijft Modern
Astrology. Het laatste trefwoord in dit
boek was "Horoscope". Om de een of andere reden was dit gestopt,
maar een drietal ingebonden "boeken" lagen in Alan Leo's bureau.
In de laden van Alan Leo lagen nog
dikke stapels papier met zaken die half waren uitgewerkt om later te
worden opgenomen in de Dictionary. Na de dood van Alan Leo werd aan de
astroloog Vivian E. Robson opgedragen om de Dictionary alsnog te
completeren. Aan de hand van alle aantekeningen van Alan Leo werd de
Dictionary uiteindelijk samengesteld. Vrijwel alle trefwoorden zijn in
Alan's eigen bewoordingen weergegeven.
Alan Leo's
Theosofische visie op de astrologie Alan Leo ziet verder de Zon en de Maan als
resp. de hogere en de lagere gedachten va de mens, die puur mentaal moeten
worden gezien. De Zon is daarbij het onsterfelijke en "echte"
deel van die mentale wereld, net zoals de mens zelf ook echt is. De Maan
is volgens Leo een reflectie van dat echte deel en is het persoonlijke
deel en is ook beperkter dan de universele "Zonnewereld". Die
reflectie uit zich via de hersenen en is volledig betrokken bij alle
uitingen op het lichamelijke vlak. Het meest duidelijk komt Leo's theosofische
achtergrond naar voren in zijn boek "Esotheric Astrology"uit
1913. De invloed van
Alan Leo op de Nederlandse astrologie Door Thierens werd in 1909 het boek
"Leerboek der Astrologie" uitgegeven. De tekst kwam van Thierens
en de tabellen en efemeriden werden door Alan Leo geleverd. Dit boek dat
erg populair werd, heeft veel bijgedragen aan de hedendaagse Nederlandse
astrologie. Men name de systematiek van Leo is een stimulans geweest voor
de verdere ontwikkeling van de astrologie in Nederland. Persoonlijke mening over enkele boeken van Alan Leo Horary Astrology Ik wil ook dit boekje van Alan Leo onder de aandacht brengen, omdat het toch speciaal is tussen alle andere standaardboeken van Alan Leo, waarin de nadruk toch ligt op de geboortehoroskoop. Het boekje werd uitgegeven onder de serie "Alan Leo's Astrological Manuals" en wel als uitgave nummer-7 in 1909. Wat weinigen weten is dat Alan Leo ook uurhoekastrologie beoefende, weliswaar niet intensief, maar toch vaak genoeg. In zijn voorwoord schrijft hij nog in hoofdletters: "....NB: het is belangrijk om zich te herinneren dat geen vragen dienen te worden gesteld noch enige uurhoekhoroskoop dient te worden berekend, tenzij de gedachten volkomen serieus zijn en heel erg benieuwd naar de zaak in kwestie waarover informatie wordt gezocht. Anders zal teleurstelling en een verkeerde beoordeling zeker het resultaat zijn....". De eerste hoofdstukjes gaan over de berekening en de betekenissen van de uurhoekhuizen en de planeten in diverse tekens. Het is zo goed als bewezen dat Leo deze informatie een-op-een heeft overgenomen van het bekende boek van Raphael uit 1883 "Uurhoekastrologie" . Beide heb ik en de teksten zijn identiek. Het hoofdstuk-5 is ingedeeld naar soorten van vragen, dus vragen over bezit, familie, gezondheid, werk en zo nog een hele riedel aan onderwerpen. Hoofdstuk-6 bevat een persoonlijke uitleg door Alan Leo van een uurhoek die hij moest analyseren. Daarna geeft Alan Leo 13 stuks voorbeelden aan uurhoekhoroskopen met vraag en het antwoord en de werkelijke afloop. Deze voorbeelden zijn niet Leo's eigen uurhoekhoroskopen, maar die van andere grote astrologen, zoals John Wilson en Edwin Casael. Appendix-1 bestaat uit een letterlijk ingelast boekdeel van Raphael's "Manual of Astrology", wat Leo met naam en toenaam aangeeft. Zeer leerzaam want Raphael geeft zowel de betekenis voor een geboortehoroskoop als voor een uurhoekhoroskoop. Appendix-2 bestaat uit de 100 aforismen van Bethem, ofwel Albategenius (850-929), zeer leerzaam en nuttig, maar ook soms moeilijk te gebrijpen. Appendix-3 bevat de 100 aforismen die aan Ptolemeus worden toegedacht. Deze aforismen treft men ook aan in de Engelse editie van de Tetrabiblos, vertaald door Ashmand. De aforismen hebben voornamelijk betrekking op uurhoekhoroskopen. Het boekje wordt afgesloten met een nuttige en leerzame woordenlijst met betrekking tot uurhoekhoroskopen. Dit boek is bepaald niet het beste van Alan Leo, sterker nog, het is een van de mindere boeken, want Alan Leo beoefende weliswaar uurhoekastrologie, maar dat stond in de schaduw van zijn andere bezigheden: de geboorteastrologie geïmpregneerd met een flinke dosis standpunten uit de theosofie. Ik wilde het u toch niet onthouden, juist omdat het - uit zijn hand - zo anders is dan wat wij van hem gewend zijn. ---------- ---------- ---------- The Art of Synthesis Uit de serie van Alan Leo's astrological textbooks is dit een geweldig werk. Het is een van de weinige werken waarin wordt geprobeerd om de astrologiestudent zelfstandig te laten denken en hem zelf de synthese te laten doen van alle afzonderlijke elementen van de horoskoop. Waar vele van Leo's andere boeken alleen maar recepten geven, met hier en daar kleine hints voor zelf combinaties maken, is juist dit het boek waarin men zelf met de basiskennis aan de slag moet. De planetenbeschrijvingen in dit boek zijn supergoed, het beste dat ik ooit in een boek tegenkwam. Omdat de planeet Pluto pas in 1930 werd ontdekt, wordt deze natuurlijk niet genoemd. Ook in de beschrijving van de planeet Uranus maakt Leo duidelijk dat "..Uranus is by many astrologers associated with Saturn's day sign Aquarius..." en "...the invariable suddenness and unexpectedness of Uranus' action is quite peculiar to this planet and distinguishes it from all the rest...". Dit wordt gevolgd door een zeer goede beschrijving van de energie en werking van Uranus. Ook de beschrijving van de planeet Neptunus is erg goed en vele moderne astrologen zouden hier een voorbeeld aan mogen nemen. Maar het boek gaat niet alleen over de planeten. Ook de hoofdstukken over "karakter is lot" en erfelijkheid zijn zeer de moeite waard. Een zeer goed hoofdstuk gaat over de plaatsen in de horoskoop waar de planeten goed of juist minder goed staan. Hoofdstuk-16 over de methoden van synthese (van de afzonderlijke elementen in de horoskoop) is ontzettend goed, gevolgd door een super hoofdstuk over de analyse van de "kwaliteiten" (hoedanigheden) en daarna nog een hoofdstuk over de elementen met daarin de combinaties van hoedanigheden-elementen is werkelijk het beste dat ooit geschreven is op dit vlak. Als men de Engelse taal machtig is, dan is dit boek na ruim 100 jaar, nog volledig de moeite waard. Het bevat meer wijsheid dan alle boeken die in de jaren 70, 80 onder de zogenaamde "new age" bij elkaar zijn gefantaseerd. ---------- ---------- ----------
"Wie zaait, zal oogsten" is een bekend gezegde. Wanneer men moeilijke tijden meemaakt, dan gaat men eerder nadenken over het leven en probeert men eerder de verbanden te leggen tussen het verleden en datgene dat men op dat moment meemaakt. Als zodanig is de planeet Saturnus een echter"reaper", een "oogster" die de oogst binnenhaalt, de vruchten plukt van eerdere inspanningen, positief of negatief bezien.Vaak wordt Saturnus afgebeeld als de "magere Hein" of de "man met de zeis" of de "man met de zandloper", die allemaal de mens herinneren aan zijn korte bestaan op Aarde en het feit dat men allemaal op een bepaalde manier "verantwoording" moet afleggen over het leven dat men geleefd heeft. Alan Leo gaf een serie lezingen voor de Astrological Society in de maanden januari, februari en maart van het jaar 1916 met de mooie introductie: "Be not deceived, God is not mocked, whatsoever a man soweth that shall he also reap". In dit kleine boekje van 107 bladzijden op A5-formaat kan men toch ontzettend veel kennis putten over de innerlijke beweegredenen van de planeet Saturnus. In de eerste lezing wordt de invloed van Saturnus in tegenstelling gezet met die van de planeet Mars, de zaaier. Ook zet Leo zich af tegen datgene dat Ptolemeus over Saturnus schrijft in de boeken van de Tetrabiblos. Saturnus is niet de planeet die alleen maar de gesel legt over de rug van de mensheid. Saturnus vormt een BRUG tussen diverse vormen van bewustzijn. In eerste instantie bouwt de mens aan zijn individuele ego, maar uiteindelijk dient men te komen tot een spiritueel zelf. Deze (soms zeer lange) weg wordt door Saturnus gelegd. Als men Saturnus kan waarderen en voor hem kan buigen, zal hij de mens tot grote hoogten laten komen. Dit machtige principe legt Alan Leo zeer fraai uit in lezing-1 en dit is alweer een super-les in astrologie, waar nog vele zogenaamde astrologen wat van kunnen leren. ---------- ---------- ----------
Bronverwijzingen:
Geplaatst op 23 augustus 2009 © J. Ligteneigen |
|
|
|