BOEKBESPREKING Charles E.O. Carter The Zodiac and the Soul |
||
|
The Zodiac and the Soul AUTEUR:
Charles E.O. Carter UITGEVER: C.F. Hodgson & Son Ltd., London 1947 OMVANG: ISBN:
onbekend; harde kaft; Engelstalig
PRIJSINDICATIE:
ca. 40 EURO
Het boek dat ik hier bespreek is de versie uit 1947, het vierde boek van Carter. De oorspronkelijke versie verscheen in 1928. Het kan zijn dat er al nieuwere drukken zijn verschenen, maar eerlijk gezegd, betwijfel ik dat, omdat dit boek niet zo populair werd als enkele andere boeken van Carter. Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken en bevat 9 horoskoopfiguren als voorbeelden bij de tekst. Het zijn stuk voor stuk bijzonder leerzame horoskopen en de moeite waard om aandachtig te bestuderen al zijn ze uit de 19e en 20e eeuw. Men een goed astrologie programma kunt u ze gaan narekenen en uw eigen versie ernaast houden. Het boekje bevat tevens een index, maar het aantal onderwerpen hierin is zeer gering en dit maakt de index bijna overbodig in zijn huidige vorm.Het was beter geweest om de index dan uit te breiden. In eerste instantie heb ik dit boek ervaren als een moeilijk te lezen boek, maar na dit werk alsnog een keer gelezen te hebben en daarna nog eens een derde keer is de bedoeling van de schrijver duidelijk geworden en is alles nu begrijpelijk. Hoofdstuk-1: Deze tweedeling is een vervolg op het oeroude principe dat de Chaldeeërs al hanteerden: "De Monade wordt uitgebreid en wordt de Twee". De Monade of het EEN is het universele principe van kracht en mystiek: het is er altijd en alles valt uiteindelijk weer terug op dit EEN. De deling naar positieve- en negatieve tekens is dus de deling naar de TWEE. Ook hier is alles in evenwicht. Er zijn net zoveel positieve- als negatieve tekens. Dan kunnen de positieve
tekens worden verdeeld in twee groepen: vuur en lucht en ook de negatieve
tekens worden in twee groepen verdeeld: water en aarde. Deze vier groepen
vormen de elementen die al een zeer lange geschiedenis achter de rug
hebben. Volgens de oude planetenindeling beheersten de planeten Mercurius,
Venus en Saturnus allemaal één aardeteken en één luchtteken. Aarde en Lucht regeren
voornamelijk het mentale deel van de mens, terwijl Vuur en Water het
emotionele beheersen. Vuur en Water hebben meer gemeenschappelijk dan men
op het eerste moment denkt. De Vaste tekens lokken
dus de akties van de Hoofdtekens uit. Het kenmerkende van de Vaste tekens
is stilstand, niet-beweging. De Beweeglijke tekens vormen steeds de
gemeenschappelijke factor die nodig is tussen het Hoofdteken en het Vaste
teken. Het zijn ook de gereedschappen die de mens gebruikt in zijn acties
om het doel te bereiken. Daarnaast schenkt Carter
nog aandacht aan drie andere termen uit de occulte wetenschap: Liefde,
Wijsheid en Kracht die elk worden toebedeeld aan tekens en planeten. Hoofdstuk-2: "The Zodiac and the Unfoldment of the Soul Carter zet hier zijn
visie uiteen over de menselijke ziel en hoe deze zich ontwikkelt door de
vele incarnaties. De ziel is eeuwigdurend en kan niet zoiets als de dood
beleven. De mens is uitgerust met een zekere intelligentie. Die heeft hij
van de Creator meegekregen en dit alles moet een bepaald doel hebben. Elk van deze drie tekens behoort tot een van de drie kwaliteiten (quadrupliciteiten of modi). Daarna behandelt Carter de overige 3 sets van drie opvolgende tekens en bespreekt hierin de tekens en de planeten met de meeste aandacht voor de laatste drie opvolgende tekens Steenbok - Waterman en Vissen, het hoogste ontwikkelingsstadium van de zodiak. Hoofdstuk-3: "The Signs and Planets as Cosmic Ideals" Elk teken kan beschouwd
worden als een kosmisch principe of een kosmisch ideaal en elk van deze
principes geeft een typische menselijke deugd (en ondeugd), hoewel het
niet altijd eenvoudig is om deze deugden met een goede term te
omschrijven. Bij de bespreking van de planeten is Carter wat terughoudend. Zoals de tekens hun kosmische doel hebben, zullen de planeten dit ook hebben, maar Carter waarschuwt ervoor dat het kosmische doel van een planeet lang niet altijd even duidelijk zal uitwerken. Ten eerste zijn planeten fysieke objecten, dus anders dan de tekens en ten tweede is onze kennis van de planeten niet kompleet. De middeleeuwse astrologen (en ook die uit de Oudheid) hadden een harmonisch geheel met de 7 oude planeten en zij hadden hieruit een gesloten systeem geconstrueerd met heerserschappen, val en verhoging. De recente ontdekking van Uranus, Neptunus en Pluto heeft in dit opzicht roet in het eten gegooid. Carter doet een mooie poging om de ontwikkeling van de menselijke ziel te verklaren met het systeem van planetaire verhogingen en dit verhaal is werkelijk erg aannemelijk. Van hieruit gaat Carter
verder om te verklaren wat slechtheid in wezen is. Het is iets dat
ontstaat uit het contact tussen de ziel en de "niet-ziel". Door
dit contact leert de ziel wat haar kracht werkelijk is, welke
mogelijkheden zij werkelijk heeft. Dit inzicht kon nooit ontstaan als de
ziel op zichzelf was gebleven en geen contacten had gehad met iets buiten
zichzelf. Hoofdstuk-4: "The Zodiac as a Path to the Good" Het "goede" heeft een speciale relatie met ons gedrag en onze acties. In dit hoofdstuk zet Carter uiteen hoe het principe van "het goede" in de mens werkt en hoe dit in de astrologische symbologie terug te vinden is. Vanuit een occult standpunt kan men zeggen dat de Heilige Goedheid of de Heilige Voorzienigheid continu in de kosmos straalt en zich manifesteert en dat dit ook de mens bereikt. Maar door het misbruik van zijn mogelijkheden schept de mens een scheiding tussen zichzelf en die oneindige goedheid. Het is dus zaak om de afwijkingen te vinden waardoor die scheiding tot stand komt. Carter geeft hiervoor
drie oorzaken: 1) door overvloedige effecten, 2) door tekorten en 3) door
een incorrect gebruik van de krachten die tot ons komen. Als voorbeeld
geeft Carter het principe op de planeet Mars toegepast. Iemand kan een
overschot aan Mars activiteiten hebben, zodat er geen rust in hem is, maar
hij kan ook te weinig Mars in zich hebben en daarmee wordt hij week,
timide en lui. Hij kan ook een geafflicteerde Mars hebben (door aspecten)
en daardoor ruzieachtig of wreed zijn. Als Mars weer als
voorbeeld wordt genomen, dan is de aanwezigheid van veel planeten in Ram
of Schorpioen een aanwijzing voor overvloed. Ook een prominente Mars wijst
hier op. Als dit niet zo is, maar er staan veel planeten in Stier of
Weegschaal, dan is er sprake van een tekort aan Marswerking. Hetzelfde
geldt als Venus erg prominent staat. Daarna keert Carter weer
terug naar de indeling van de quadrupliciteiten (ofwel kwaliteiten) op
basis van de Indiaase filosofie. De drie paden naar het Goede zijn die van
Goed Werk, Devotie en Begrip - Dharma Marga, Bhakta Marga en Gnana
Marga. Elk van deze kwaliteiten kunnen gericht zijn naar het praktische
leven (Karma Marga) of naar het EEN, het mystieke leven (Raja Marga),
waarbij de relatie bestaat met de resp. malefics en benefics. Carter geeft hierna meer details voor elk van de elementen op basis van deze indeling en tevens geeft hij een tabel voor de eigenschappen van de elementen Vuur, Aarde, Lucht en Water in geval van overschot, tekort of misbruik, de ideeën, waarmee Carter dit hoofdstuk begon Hoofdstuk-5: " A Final Inquiry" In dit hoofdstuk houdt Carter zich bezig met de vraag of we de werkelijke toestand van de ziel kunnen aflezen uit de horoskoop. Hij baseert zich op de filosofie dat de ziel contacten moet hebben met iets anders dan zichzelf om zich te ontplooien en zich bewust te worden van zijn kracht en mogelijkheden. Aangezien de mens in een materiële wereld leeft, zal de menselijke ziel geconfronteerd worden met het materiële leven en hieruit ontstaan conflicten en treedt "vervuiling"op in de vorm van liefde en haat. Tussen de levens door die op Aarde worden doorgebracht, zal de ziel terugkeren naar een kosmische toestand die overeenkomt met zijn niveau. Als de ziel daar voldoende lang heeft doorgebracht en deze weer wordt aangetrokken door het nieuwe leven op Aarde, dan zal de spirituele impuls voor nieuwe ervaringen en ontwikkeling weer geactiveerd worden en de ziel naar indalen in een menselijk lichaam op een dusdanig tijdstip dat de hemelse condities precies overeenkomen met de ziele-inhoud of ziele-niveau, zijn wensen, keuzes en aspiraties. Dus als het de ziel niet is gelukt om de juiste afstemming te krijgen tussen zijn inhoud en het voorgaande leven, dan ontstaat hier een nieuwe kans om dit alsnog te bereiken via de geboorte op een dusdanig tijdstip dat de horoskoop in overeenstemming is met de wensen, en aspiraties van de ziel. Het wordt hieruit duidelijk dat de horoskoop het algemene doel aangeeft wat de ziel wil volgen. Eenmaal afgedaald in het menselijk lichaam is er geen weg meer terug en is overgeleverd aan de materiële omstandigheden en zoekt naar bescherming en voedsel. Zelfbewustzijn, intelligentie en ook pijn zijn allemaal gevolgen van de aanpassingen die de ziel moet doen naar de omstandigheden waarin hij komt te verkeren. Daarom concluderen wij bijvoorbeeld dat slechte aspecten een zekere geesteskracht aangeven en soms ook van lichaam. Het grootste probleem bij
de beoordeling van een horoskoop is om te zien of bepaalde configuraties
nu inwerken op het karakter en welke nu bepaalde gevolgen hebben voor ons
lot,zoals gezondheid, werk, geld of bezittingen. Vaak worden beide
aangegeven, soms maar één van die zaken. Aan het einde van dit hoofdstuk bespreekt Carter nog een keer uitgebreid de vier elementen vanuit het gezichtspunt van de mystieke leer in samenhang met de ontwikkeling van de ziel.
Hoofdstuk-6: " The Zodiac and the Art of Directing" Dit hoofdstuk en ook het laatste zijn de meest concrete hoofdstukken van dit boek. Aan de hand van praktische voorbeelden wordt getoond met welke directie-systemen bepaalde successen kunnen worden behaald. Met behulp van deze 2 hoofdstukken heb ik diverse horoskopen nagerekend en bekeken of de beweringen van Carter kloppen t.a.v. de progressies op datum. Volgens Carter is het zo
dat de meeste progressiesystemen niet goed werken, omdat ze alleen maar
gebaseerd zijn op astronomische feiten en niet op een symbolisch systeem.
In de afgelopen eeuwen heeft men zich voornamelijk geconcentreerd op de
gemiddelde voortgang van de Radix Zon en de planeten, hetzij in lengte,
hetzij in Rechte Klimming. De resultaten die hiermee behaald zijn, waren
soms uitstekend en vaak ook teleurstellend. 1) De één-graad
methode: 2) Als variatie op de
één-graad methode heeft Carter het zgn. Fractionele systeem onderzocht.
Hierbij geldt de afstand tussen twee planeten als de basis. Vanuit de
basis worden "sub-bogen" berekend door de basis te delen door 2,
4, 8 en zo verder. Carter geeft een
voorbeeld. Stel het jaar komt overeen met 41 jarige leeftijd. Je moet dan
in de radixhoroskoop bij alle planeetstanden 41 graden optellen om de
basis één-graad progressies te krijgen, maar ook 20½ graden en 10¼
graden. Carter geeft hierna voorbeelden van generaal Gordon, Nurse Cavell, Rupert Brooke, William Blake, William Stead, waarbij diverse ernstige gebeurtenissen binnen de berekende datums waren voorgekomen. 3) Andere symbolische
directies zijn gebaseerd op de belangrijkste getallen in de astrologie: 2,
3, 4 en 12. Het is niet onredelijk dat de cirkel eerst werd verdeeld in 12
gelijke stukken van elk 30 graden, waarna elk stuk nóg weer eens werd
verdeeld in 12 gelijke stukken van elk 2½ graad. Carter schrijft nog dat
het aan de onderzoekende lezer overgelaten wordt om hiermee verder te
experimenteren. In zijn boek "Symbolic Directions in Modern
Astrology" gaat Carter zeer uitgebreid op elke variatie in. Hoofdstuk 7: "Some Brief Studies". In dit hoofdstuk worden 9 cases kort besproken van zeer interessante personen:
Conclusie: Dit boekje, alhoewel
bijna niet meer verkrijgbaar, is alweer een schitterend boek met vele
goede tips hoe je de astrologie kunt benaderen op een nuchtere manier. Het
begin is moeilijk, zoals ik al schreef en dit boek moet men vaak lezen om
het te kunnen doorgronden. Afgesloten, 9 juli 2006, J. Ligteneigen
|
|
|
_______________________________________________________ Pagina voor het laatst bewerkt op / Page maintained on: Seite bearbeitet am / Pagina aggiornata il: 01/07/2023 11:33 |
|